Geachte klant,
Met het einde van het jaar in zicht en het vaststellen van het Belastingplan 2026 informeren wij u graag over een aantal aandachtspunten en vernieuwingen op het gebied van uw salarisadministratie.
Salarisadministratie vanaf 1 januari in Nmbrs
Per 1 januari 2026 stappen wij over op een nieuw salarispakket: Nmbrs. We zijn inmiddels al volop bezig met de voorbereidingen om deze overgang zo soepel en zorgvuldig mogelijk te laten verlopen. Wij hebben gekozen voor Nmbrs omdat dit pakket duidelijke voordelen biedt voor u als klant:
- Makkelijker/simpeler in gebruik, zeker als u meerdere B.V.’s en meerdere werknemers hebt.
- Nmbrs Pay zorgt ervoor dat u geen betalingen meer vergeet en geen handmatige betalingen of SEPA bestanden meer hoeft te gebruiken. Nmbrs Pay is beschikbaar voor ABN AMRO, ING, Rabobank en BUNQ.
- In Nmbrs HR kunt u personeelsdossiers digitaal bijhouden en eventueel arbeidscontracten geautomatiseerd kunt aanbieden en opzegtermijnen/verlengingen tijdig op het netvlies heeft.
- Makkelijker bewaken van CAO-verhogingen en verhogingen van minimumlonen.
- Makkelijker zien wat het netto effect is van door u gevraagde wijzigingen.
- Nmbrs koppelt met alle bekende boekhoudpakketten, zoals Exact Online.
- Moderne app voor uw werknemers.
Al uw gegevens worden per 1 januari 2026 door ons overgezet. Uiteraard worden uw gegevens in Loket 7 jaar bewaard, zodat u voldoet aan de bewaarplicht. Hiervoor krijgt u uiteraard geen aparte kosten in rekening gebracht. Binnenkort ontvangen u en uw werknemers de inloggegevens en nadere uitleg.
Hebt u alvast loonmutaties per 1 januari 2026? Geef ze dan gerust alvast door.
Belastingplan 2026
De Tweede Kamer heeft vorige week 2025 het Belastingplan 2026 in gewijzigde vorm aangenomen met als opvallendste verschillen:
Bijtelling elektrische auto’s
De korting op de bijtelling privégebruik van elektrische auto’s (EV’s) van de zaak die per 1 januari 2026 zou vervallen, blijft alsnog twee jaar bestaan, zij het in gewijzigde vorm. De bijtelling voor EV’s wordt 18% in 2026 voor de eerste € 30.000, 20% in 2027 en pas vanaf 2028 22%. Als een EV in 2026 wordt aangeschaft, geldt de voorgestelde bijtelling van 18% gedurende 60 maanden.
Halsoverkop een elektrische auto kopen heeft dus toch geen zin. Overigens zal het zakelijk gezien op termijn nauwelijks nog interessant zijn om nog een brandstofauto te rijden door de diverse overheidsmaatregelen.
Wist u trouwens dat de onrust in de automarkt deze periode een interessant moment maakt om uw auto naar privé te halen?
Youngtimerregeling
De youngtimerregeling, een aantrekkelijke regeling waarbij u bijtelling betaald over de dagwaarde van auto’s van 15 jaar en ouder, wordt geleidelijk versoberd.
De minimumleeftijd voor youngtimers wordt per 2026 met één jaar verhoogd van 15 naar 16 jaar en vanaf 2027 met nog eens negen jaar naar 25 jaar.
Hebt u altijd nog eens een young- of oldtimer willen kopen? Dan is 2026 daar dus een uitstekend jaar voor.
Vermogensbelasting
De voorgestelde verhogingen van de vermogensbelasting op privébeleggingen gaan niet door. Echter, privébeleggingen werden al zeer zwaar belast.
Effectief is het nu en in de komende jaren vaak interessanter om te investeren vanuit uw B.V. in plaats van in privé.
Mobiliteit
Een goed mobiliteitsbeleid kan niet alleen bijdragen aan kostenbesparingen, maar ook aan de tevredenheid van uw medewerkers en een efficiëntere bedrijfsvoering. In deze nieuwsbrief delen we praktische tips en mogelijkheden om mobiliteit op een slimme manier te organiseren, met voordelen voor zowel uw organisatie als uw medewerkers.
Voordelen van duurzame mobiliteit
Zoals hierboven beschreven wordt de bijtelling op auto’s van de zaak steeds verder opgevoerd. Dit heeft extra lasten voor u als ondernemer tot gevolg. Wanneer u kiest voor alternatieve mobiliteitsoplossingen, zoals een fiets of scooter van de zaak, kunnen er verschillende fiscale voordelen ontstaan, zowel voor de werkgever als voor de werknemer. Deze voordelen maken het financieel aantrekkelijker om te investeren in duurzamere mobiliteit.
Investeringsaftrek
Werkgevers kunnen voor fietsen, e-bikes, bakfietsen, brommobielen en elektrische scooters gebruik maken van 28% investeringsaftrek. Dit verlaagt de fiscale lasten, waardoor het financieel aantrekkelijk wordt om te investeren in mobiliteitsoplossingen voor medewerkers.
Kostencompensatie bij het vervallen van de kilometervergoeding
Wanneer medewerkers overstappen van een privéauto naar een fiets of scooter van de zaak, vervalt de kilometervergoeding voor het woon-werkverkeer.
Een elektrische fiets van bijv. € 3.000 is voor u over een periode van 5 jaar vaak veel goedkoper dan kilometervergoeding uitbetalen. Bij een woon-werkafstand van 10 kilometer bent u al € 2.920 voordeliger uit.
Fietsbijtelling
De fiets van de zaak is fiscaal aantrekkelijk en eenvoudig te regelen. Als de werknemer de fiets ook privé gebruikt, geldt er een bijtelling van 7% over de cataloguswaarde van de fiets per jaar. Dit is een relatief lage bijtelling in vergelijking met de bijtelling voor andere voertuigen, zoals de auto van de zaak.
Met de fiets van de zaak biedt u medewerkers een fiscaal aantrekkelijke optie. Dit voordeel is van toepassing op gewone fietsen en e-bikes, maar ook op bakfietsen en speed pedelecs.
Wist u dat deze bijtelling niet van toepassing is voor motorfietsen, scooters en brommobielen? Deze vervoermiddelen zijn dus nog aantrekkelijker!
Het organiseren en verwerken van mobiliteitsregelingen vraagt om een zorgvuldige aanpak. Wij helpen u graag met de administratie, fiscale verwerking en het toepassen van mobiliteitsoplossingen die passen bij uw organisatie.
Directeursloon 2026
Mogelijk wordt het minimum fulltime loon voor directeur-grootaandeelhouders (DGA’s) oftewel ondernemers in de B.V. verhoogd van € 56.000 naar € 57.000. In januari beoordelen wij weer of uw loon nog fiscaal optimaal is. Hebt u hier zelf specifieke wensen in? Neemt u dan gerust contact met ons op.
Persoonlijke toeslagen
Veel ondernemers worstelen met het grillige beleid in Den Haag en de alsmaar groeiende werkgeverslasten. Dat terwijl veel werknemers al veel meer verdienen dan volgens de CAO verplicht is. Vaak is er flink te besparen op werkgeverspremies door uw werknemers alsnog in te schalen op basis van de CAO en het meerdere te benoemen als persoonlijke toeslag. Zo bent u niet altijd verplicht hier CAO-verhogingen op door te voeren.
Onkostenvergoedingen
Een vaak vergeten oplossing om een werknemer netto meer te laten verdienen zonder als werkgever overmatig belast te worden, zijn de netto onkostenvergoedingen.
Een netto onkostenvergoeding van € 150 kost u als werkgever € 150. Een verhoging van het nettoloon van € 150 kost u als werkgever al gauw € 450. Voor de hand liggend zijn:
- Telefoonvergoeding
- Internetvergoeding
- Fitnessvergoeding
Hebt u behoefte aan een toelichting of wilt u de mogelijkheden bespreken? Neemt u dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
Suzanne van der Burg & Jose Moret Salarisadministratie